lördag 4 augusti 2007

Ålder

Je e förtitvå år gammal men je kom ihåg när je va två år å tie år å trettitvå år gammal.
---
Jo je men att je e all dom människan je hadd vörti förr.
Ja iblann… då känn je mä som en ettåring å då gör je sånen…
Å… å iblann då blir je fnittri som en femåring.
Å… å iblann kan je vissel som en treåring på de hän vise…
Å… å iblann då kan je bryta en gren som trettiåring
Å… å iblann då skjut je mä slangbella som en tiåring.
Å je kan ryt: ”UNDAN GUBBAR!” som en förtiåring.
Å je kan leka me nalle, å je kan slåss me björn i skogen.
---
Ja je va… je va förtitvå olika människer – en för varje år je ha leva

Dunderklumpen

Om man frågar en vuxen människa om de känner sig äldre, yngre eller precis som den ålder de är i svarar de flesta att de definitivt känner sig yngre. Ofta handlar det om en jäkla massa år yngre. Hur vet de det? Kommer de faktiskt exakt ihåg hur det kändes när de var 10-30 år yngre? Hur vet de hur det känns att vara i den ålder de befinner sig i? Har de varit där förr? Har alla år och allt de upplevt inte satt några som helst spår? Eller har de upplevt så lite i livet att det inte räcker ända fram till deras faktiska ålder?

Jag gjorde precis ett test och fick besked om att jag egentligen är lite drygt 47 år. Åh nej! Om mina föräldrar hade väntat med att skilja sig till efter jag hade fyllt 21 och jag själv hade förblivit gift hade jag bara varit 45 år idag. Å andra sidan drar mina friska tänder och min humor bort en del år från min faktiska ålder.

Att människors livsstil drar ner deras livslängd är väl knappast någon nyfunnen upptäckt, men att lägga till och dra ifrån år från den ålder man har visar att det finns en norm för hur man ska må och leva i en viss ålder. Om det sedan innebär att mina förskräckliga extraår gör att jag dör tidigare än förväntat finns det inga uppgifter om. Och vad är den förväntade livslängden? Hur gammal är jag? Vad ska jag säga om någon frågar mig hur gammal jag är eller om jag känner mig lika gammal som jag är?

”Näe, jag känner mig nog ungefär tre och ett halvt år äldre.”

Det märker inte ni, kära läsare, men jag har faktiskt gjort förlagan till testet. Jag gjorde ett litet avbrott i mitt skrivande och gick in på
www.realage.com och där upptäckte jag att förlagan till Expressens fåniga test var betydligt mer seriös. Jag kommer naturligtvis att ta det testresultatet på stort allvar och hädanefter hävda:

”Min faktiska ålder är 42,8 och inte en dag äldre!”

4 kommentarer:

Anonym sa...

Egentlig ålder? Vågar inte testa. Bra skrivet (:

Janne

Anonym sa...

Åkej, nu har jag kollat in din blogg, och det var ju kul.
Ålderskrämpor och hela huvudet fullt med snor... som du äter!?

Björkhagen

Anonym sa...

Ålder hit ´å ålder dit... Jag testade mig och är osäker på vad resultatet egentligen blev, kanske bör jag "plussa" eller "minusa" pga brist på förstånd???? Resultatet blev för mitt vidkommande +4á 0ch -12 som i sin tur skulle pluttificeras med 0,5 vilket ger ett resultat av 40..... Men, är det 4,0 eller 40,0 eller 0,4???? och utifrån mina dagliga aktiviteter och ett ex kolestrol under de svenska ref.värdena (överensstämmer med internat.värden däremot) och ett syreupptag i blodet på 97-100%, BMI á 18,5-19 så känner jag mig definitivt ung. Ung som begrepp kan ju dock ha olika betydelser. För mig är det fråga om rörlighet, fysisk såväl som mental......

Anonym sa...

Tack for intressant blogg