söndag 26 augusti 2007

Ett tillräckligt bra liv

Jag har haft en sådan där fantastiskt skön helg då jag egentligen inte har utfört några som helst stordåd. Redan förra helgen bestämde jag att jag skulle ägna den här helgen åt att röja upp ordentligt här hemma inför min äldste sons flytt nästa vecka. Så dumt av mig! Det är naturligtvis när han flyttat klart som jag ska städa. Jag gör alltså ett nytt försök om två veckor.

Lite nytta har jag ändå gjort. Jag har hittat alldeles för svåra texter av Theodor Kallifatides åt mina elever. Fast jag är övertygad om att det är utmaningen som ger glädje i lärandet och att den här utmaningen kommer att göra dem överlyckliga.

En sak som förvånar mig är att jag av någon obegriplig anledning har hakat på någon form av hälsotrend. Jag visste inte att den pågick, och måste väl ärligt säga att jag fortfarande inte är riktigt säker på hur trendigt det är att hänga på en hälsotrend, hur trendigt det än är. Nåväl, jag har gjort flera märkliga hälsotester på diverse hemsidor på internet och har alltid fått svaret att jag äter fel och rör mig för lite. Vän av ordning skulle kunna ställa sig frågande till varför jag gör flera tester när jag ändå får samma svar. Och det kan man ju undra. Bästa testet var den på apotekets hemsida, bland annat för att den var på svenska.

Gör alla dessa tester någon skillnad då? Näe, det kan man inte säga. Jag tycker inte om att duscha och gör allt jag kan för att inte bli svettig, och jag har inga planer på att ändra på det. Jag kommer inte heller att börja äta flera gånger om dagen så länge det är trist att äta och allt bara smakar – mat!

Det där med hälsa kan aldrig vara hälsosamt, man blir ju bara stressad. Det kan ju ingen människa hålla koll på allt som är nyttigt eller direkt hälsovådligt. Jag ska istället återgå till att vara lite så där lagom ytlig och läsa horoskop, hålla koll på kändisar och göra spådomar online.

Jag lever ett tillräckligt bra liv.

Inga kommentarer: