lördag 7 februari 2009

Semikolon; ett tecken i tiden

Igår var det semikolonets dag. Det verkar ha passerat de flesta helt obemärkt förbi; inga schemabrytande aktiviteter ägde rum och i matsalen serverades det risgrynsgröt. Men på arbetsrummet hade vi en diskussion kring när semikolon är rätt och eftersom arbetsrummet ligger i en skola så dök snabbt tre exemplar av Svenska skrivregler upp; varje svensklärare hade sin egen upplaga. Alla dessa upplagor var rörande överens om när semikolon skulle användas, fast jag är inte säker på att jag kan ta till mig alla möjligheterna som det innebär. Inte en enda av dem nämnde dock att det även är förutsättningen för vissa smajlisar ;)

Ord försvinner ur språket och ersätts av nya, det har vi tvingats vänja oss vid. Detsamma gäller grammatiska regler som till exempel användandet av har eller hade när vi skriver verb i supinum; den regeln verkar vara på väg bort och snart är det bara Words rättstavningsprogram och språkpoliserna som bryr sig. När det gäller skiljetecken verkar det dock som om vi får dras med våra gamla vanliga; även om semikolon verkar ha gjort sitt som skiljetecken betraktat. På en logg, som jag har glömt adressen till, föreslog till och med skribenten att semikolon med fördel kunde bytas ut mot ett tankestreck, och det är ju inte helt dumt i vissa fall även om det säkert innebär att någonting värdefullt går förlorat. Själv är jag rebell även inom detta område och använder skiljetecken som jag själv vill – om jag vill. Och jag inleder mina meningar på det sätt jag anser passa mig bäst.

Visst är jag djurgårdare, det kan ingen ta ifrån mig, men det vore också kul om det hade gått lite bättre för SSK. Södertälje är min hemstad och jag vill ha ett hemmalag som jag kan känna mig stolt över. På Svenska Dagbladets sportsidor, i pappersupplagan, hade de i torsdags insett det hopplösa och helt enkelt tagit bort SSK ur tabellen. Å andra sidan hade Frölunda fått två placeringar, och det var ju lite kul.

Ser fram emot: resan till Krakow.

Lev väl, go'vänner, lev väl!


9 kommentarer:

Anonym sa...

Krakow... Fantastisk stad. En av de riktigt vackra.

Katarina Thollander sa...

Jag har aldrig varit där förut, men de jag träffat som varit i Krakow säger precis samma sak. Det ska hur som helst bli kul att komma iväg några dagar.

Fredrika sa...

jag har faktiskt aldrig fattat när semikolon ska användas...?!

SÅ jag använder dom lite varstans, hur jag vill :)

Kramis

Katarina Thollander sa...

Det är bra Fredrika; gör som du vill!

Anonym sa...

Jag tycker semikolon borde tas bort och ge plats för mer användbara tecken på tangentbordet. Så det så!

Anonym sa...

Jag trodde länge att jag var en missbrukare av semikolon men efter ett flertal möten Med MASK så kom jag fram till att jag har ett väldigt sunt förhållande till tecknet och att det bara är alla andra som är konstiga och glömt denna geniala symbol! ;)

Anonym sa...

semikolon har spelat ut sin roll, idag vet inte gemene man vad det innebär. Personligen anser jag att en (parentes) funkar jättebra.
Det anger att parentesen är, visserligen en del av "det hele", men icke desto mindre en bisats!Dock icke alltid fullständig!
enär den under stundom kan sakna såväl subjekt som predikat.
/jeg er det nye svensklereret

Anonym sa...

Att blogga såsom här måste väl vara att man vill ha uppmärksamhet? Många bloggar idag och dessa gör nog det av samma anledning.

Att lämna ut sig med liv och leverne inför allt och alla är också förvånande nu när nätet är så utspritt. Är inte alla bloggare lite som en "blottare"?

Är bloggare någon som behöver synas och få någon form av uppmärksamhet? -Säg det.

/Stolt O-bloggare

Anonym sa...

O-bloggare! Lördagkväll (01.13), ensam och bitter: Jag vet, jag skriver ett surt anonymt inlägg på en blogg!