måndag 21 december 2009

Om Valand, hundar och katter

Jag har varit på Café Valand idag. Jag kommer inte ihåg när jag senast var där men det kan ha varit när Lollo och jag fikade en eftermiddag, för någonting som känns som väldigt länge sedan, men det kan också ha varit vid något tillfälle efter det. Däremot kommer jag mycket väl ihåg när jag en gång i tiden satt där några gånger i veckan. Jag läste svenska på universitetet och läsesalen på Stadsbiblioteket var det bästa stället att plugga på. Det var lite annat folk än andra studenter att titta på och det låg i ett betydligt intressantare område än Frescati. När jag ledsnade på pluggandet gick jag bort till det gamla paret på Valand. Det är kul att se att de fortfarande driver sitt café med samma stillsamma stil. Om jag inte minns fel så är det frun som äger stället och bakar det mesta av det de säljer. Det är så länge sedan som jag pratade med henne om detta att jag inte kommer ihåg exakt hur allt hänger ihop.

Nåväl, idag var jag där med Giovanni och vi blev i princip klara med handlingsprogrammet för Centern i Södertälje. I princip alltså; och det är bra. Nu är det bara några små detaljer kvar som Giovanni fixar alldeles utmärkt på egen hand.

Jag blev så irriterad på mitt taskiga minne att jag googlade på Café Valand och hittade en sida på Facebook. Naturligtvis, det borde jag ha förstått. Till och med mitt hemmafik Tratten har en egen sida, och från och med nu är jag alltså med i två cafégrupper på Facebook.

Jag är kattvakt åt Tabasco i Älvsjö. Förra gången det hände hade jag glömt vad katten hette och kallade honom Tisseltass. Något var jag ju tvungen att säga när jag ropade på honom. Och ärligt talat känns det som om det funkade lika bra. Det märkliga med att ha en katt i närheten är att det inte är en hund.

De här dagarna har jag upptäckt några fundamentala skillnader mellan en katt och en hund:

  • En hund kliver inte omkring på tangentbordet samtidigt som du skriver. För att en hund ens ska komma på tanken att gå på ett tangentbord måste man lägga det på golvet i en smal passage så det garanterat är i vägen, och dessutom lägga något ätbart på andra sidan så det finns någon mening med att gå precis där. Förmodligen skulle hunden hoppa över i alla fall.

  • En hund vet vad den heter.

  • När man sparkar ner en hund från sängen så letar den reda på en annan sovplats.

  • En hund vill inte gå ut ensam, kräva att få bli insläppt direkt, vilja gå ut igen efter två minuter och sedan ändå förvänta sig att få komma in så fort man stängt dörren.

Veckans bästa: snön. Jag har väntat sedan början av november och när det äntligen händer så händer det ordentligt.

Veckans märkligaste: stölden av skylten ARBEIT MACHT FREI. Ska det inte vara någon som vaktar en sådan sak?

Veckans sämsta: nedläggningen av SAAB.

Veckans upplösning: skylten är hittad.

Veckans ännu bättre: jag har jullov!

Just det, jag har jullov!

1 kommentar:

fredrika sa...

Jullov! Det kan inte bli bättre just nu!

Vi hinner nog inte ses innan jul.
Jag måste bli frisk och fixa julklappar och så.

Efter jul = SJÄLVKLART :D

God jul :D kram