Jag har alltid tyckt att bedömningssporter är märkliga
eftersom det trots vissa kriterier ändå blir väldigt subjektivt i slutändan.
Men hur märkligt är det inte om det inte ens finns några kriterier?
Jag såg Thorsten Flinck i en duell mot Sean Banan
och upplevelsen var både absurd och surrealistisk. Hur absurd är inte tanken på
att Sean Banan hade kunnat vinna? Hur surrealistiskt är det inte att en av mina
hjältar är med i melodifestivalen? Det tvingar mig att sätta mig in i ett
regelsystem som är mycket enkelt men som jag ändå misstog mig på. Misstaget grundar
sig i att jag satte på teven när resultatet från omröstningen mellan Lotta &
Christer och Thorsten skulle presenteras och jag trodde att Thorsten i och med
vinsten hade gått vidare till finalen i Globen. Men han hade alltså gått vidare
till en duell mot nämnde Sean Banan. Därför fick mina TV-spelsupptagna söner
två gånger uppleva att jag rusade in till dem och talade om att Thorsten Flinck
hade gått vidare till finalen i Melodifestivalen. De verkade inte påtagligt
påverkade så det är väl inte någon viktig information egentligen.
Är livet en bedömningssport? Vilka är i sådana
fall kriterierna?
Livet är fullt av kriterier för framgång, en start
kan vara ett fredligt och demokratiskt samhälle och sedan kan vi fortsätta över
till schyssta gener och god hälsa. Inget av dessa är dock självklara kriterier
för framgång. Ibland räcker det med att vara arvtagare till någon som har något
som är värt att ärva. Då behövs det inte ens talang, inte medmänsklighet heller
för den delen. I vissa enstaka fall är kriteriet ett rejält jävlar anamma. Oavsett
vilket är det viktigt att vi aldrig ger upp kampen för att så många som möjligt
har de kriterier som krävs för framgång, och målet är inte uppnått förrän alla har
det. Sämre än så kan vi aldrig tillåta oss att vara.
Jag tänker mycket på hur det är ställt med mina
elever och vad det är som skiljer dem åt. Varför ser förutsättningarna så olika
ut och vad gör skolan egentligen för att skillnaderna ska utplånas, eller
åtminstone planas ut? Jag tror att skolan inte på långa vägar gör allt för att
hjälpa alla elever, men jag tror att viljan nästan alltid finns där. Ibland vet
vi inte vad vi kan göra och ibland känner vi inte till de rätta verktygen. Jag tror
att alla elever kan få lägst betyget C i alla ämnen, om vi bara finner nyckeln
till var och en av dem. Vi måste finna metoder för att elever som inte vuxit
upp i en familjekultur där man problematiserar i vardagssamtalet också ska
kunna nå de högre målen. Varje gång vi låter dem sväva i ovisshet om vad vi
förväntar oss av dem så har vi som arbetar i skolan svikit dem. Och vi ska
alltid förvänta oss höga resultat. Allt annat är fegt!
Ibland är världen omänsklig. En av mina elever har
förlorat i ett nyckfullt lotteri och ska utvisas till Irak. Han är naturligtvis
rädd och har tillsammans med sin syster beslutat sig för att gå under jorden. Jag
hoppas att det kommer att gå bra för honom, men det enda jag kan göra är just
att hoppas. Det känns inte alls bra. Vilka har varit hans kriterier?
I årets nationella prov i svenska för år nio frågades det om vad det innebar att någon hade gått under jorden. Jag vet inte
om min elev klarade den frågan, men nu har han i alla fall blivit varse – på förfärligast
möjliga sätt.
Tänk på varandra ibland!
2 kommentarer:
Jag läste om din elev i LT. Det är tråkigt men någonstans finns en gräns och hans kriterier räckte inte för att få stanna. Alla kan inte bo i Sverige.
Det är sant att inte alla kan bo i Sverige, men en annan lika sann sanning är att alla inte heller vill det. När reglerna blir omänskliga och, som jag förstod det utifrån LT, handlade om en ansökan som kommit in tio dagar för tidigt så förstår jag inte vilken människosyn som råder.
Skicka en kommentar