tisdag 13 januari 2009

Wild and crazy

Jag är en medelålders kvinna som minns en tid när jag drevs av lust och äventyr. Framtiden var nyss och sen kanske aldrig skulle komma. Jag levde för stunden och var fullkomligt oemotståndlig för faran, som drogs till mig som ett bi till en sockerbit.

Jag drivs än idag av samma lust och iver men ett viss mått av ansvarskänsla och förnuft har smugit sig in och någonstans har den vilda charmen mattats av. Jag är en kopia av galenskapen. Men ibland kommer mitt gamla jag tillbaka och får mig till att gå över gränsen. Jag agerar utan att tänka på konsekvenserna och jag är wild and crazy igen. Under sådana stunder kan jag inte ta ansvar för mina egna handlingar.

Utan att bry mig om vad andra tänker om mig går jag fram till mannen i pendeltågsluckan på Stockholms central och säger med ett snett leende: ”Västerhaninge”, och sedan hoppar jag på tåget med slutdestination: Södertälje. På pendeltåget ljuger jag för en medpassagerare, vilken som helst, om mitt arbete trots att alla vet att jag jobbar på Wendela Hebbegymnasiet, men mitt vilda och galna jag bryr sig inte. När jag sedan kliver av tåget så struntar jag i att tänka på avståndet mellan vagn och plattform innan jag släntrar hemåt och njuter av att leva on the edge.

Våga släpp taget ibland. Du kommer att upptäcka att du fortfarande finns där.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha... Det var länge sen jag skrattade så mycket :D

Anonym sa...

Skönt att höra att rebellen fortfarande lever...