fredag 3 april 2009

Att hitta sin bästa-nivå

- Hej, jag heter Katarina, och jag är besatt.
- Hej Katarina!

Jag har fastnat riktigt illa i Geo Challenge på facebook. Så fort jag får chansen sätter jag mig framför Oscars dator och spelar. Och jag säger bara en sak: vilken tur att vi inte kan gå in på facebook på jobbet; annars hade jag inte fått mycket gjort. Det är bara ett problem, och det är att jag aldrig lyckas slå Acke. Just nu har jag 26 260 poäng och har blivit uppgraderad till Travel Writer, men den där utflugne sonen har 28 067 poäng och är innehavare av graden Foreign Correspondent. Det är så lite som saknas och ändå kan jag inte ta mig dit,


men jag vet att jag har det i mig, än har jag inte nått min bästa-nivå.

Min svaghet är att jag inte är tillräckligt snabb på att klicka på rätt flagga och att känna igen konturerna av alla länder. Vem vet egentligen hur Somalia ser ut? Just det vet jag ju nu för tiden, men ändå. Jag måste stanna upp och tänka efter, det går inte på reflex och det är det stadiet jag måste uppnå.

- Snälla mamma, klockan är snart två. Kan jag inte få gå och lägga mig nu?
- Nej, inte än. Vi kör en omgång till.


Sönerna var inte gamla och de kvällar det inte var någon hockeyträning eller liknande satt vi och spelade diverse TV-spel. Favoriterna var Mario Cart och Mario Party, det var egentligen de enda spel jag klarade. Jag lärde in exakt hur jag skulle använda kontrollen i de olika momenten och tack vare min envishet så blev jag riktigt bra, för det berodde definitivt inte på någon talang. Ofta var jag helt värdelös de femtio första gångerna.

Ibland tänker jag på det när jag jobbar och eleverna tycker att någonting är helt hopplöst svårt, att det går att lära sig ändå! Det man inte har i talang får man ta igen i hårt arbete och envishet. Att nöja sig med att det är för svårt duger inte, om det inte handlar om vilket naturkunskapsämne som helst förstås, för det kan ju ingen människa lära sig.

Jag har bestämt mig för att bli mattelärare, trots att jag är riktigt duktig på de humanistiska ämnena. Men det är faktiskt mycket roligare att plugga någonting som man inte kan så bra. Förra året gick jag en kurs på Uppsala universitet som hette Teologi och skönlitteratur och det kändes som att allt jag lärde mig hade jag kunnat klura ut ändå, om jag bara hade tänkt efter lite. Och då kan man ju undra om det är värt jobbet. Så känner jag aldrig när det gäller matte, jag saknar en naturlig begåvning för det och då blir det spännande att se hur långt jag kan komma. Finns det någon bästa-nivå eller kan jag bli hur bra som helst?

Eftersom jag har varit helt slut den här veckan så har jag bestämt mig för att ha en riktig hemmahelg för en gångs skull, och jag var ståndaktig idag när en kollega frågade mig om vi skulle ses ikväll. Imorgon ska jag träffa en sputnik för att diskutera kinaprojektet och handla nödvändiga presenter, och på kvällen blir det antingen att jag åker hem till Ulla eller går ut och käkar lite gott med Peter & Co. På söndag kommer en tidigare kollega till Södertälje för att fika med mig och på kvällen har jag tvättstuga. Så ser alltså en riktig hemmahelg ut för mig.

Jag borde inte gå en mattekurs; jag borde gå en kurs i hur man varvar ner på riktigt. Den bästa-nivån skulle vara intressant att se.

Japp, go’vänner, det var det hela för denna gång. Lev väl!

En sak bara innan jag avslutar: sputnik betyder ressällskap och det vet alla som slaviskt tittar på Vem vet mest?

6 kommentarer:

deja sa...

Sputnik=resekamrat... är du säker på det?

Katarina Thollander sa...

Tror du jag ljuger på bloggen?! Här är det idel sanningar som gäller. Om du vill dubbelkolla fakta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sputnik

PeterDeleter sa...

Jo, ditt tidigare inlägg. Det är ju Marie Bergman som gjorde den låten känd. Du är väl gammal som mig så du vet det?

Att du spelar/hänger på facebook vågar jag inte skriva om vad jag tycker. he-he

Kul du ser "vem vet mest". Anmält 3 personer till det men bara en vågade vara med (själv är jag usel på frågesport. Damen och morsan bangade trots dom klarade uttagsfrågorna när SVT ringde upp. Damens dot.com kommer däremot vara med 4 maj. Vi glor också en hel del på programmet och var kul se bakom kulisserna när det spelas in.

Men vad heter ett större resesällskap? "Sputnikar"?

Katarina Thollander sa...

Jag är definitivt inte lika gammal som du :) och det enda jag vet om Marie Bergman är att hon kom till Gillbergsvik när jag var på kollo där. Jag tror jag var tio år då.

Acke sa...

28067 poäng? Du har nog inte sett mitt nya rekord på dryga 35000 poäng...

Katarina Thollander sa...

När jag kommer åt en dator som inte spärrat facebook... Då jäklar!