söndag 25 augusti 2013

Riv mina råsegel! Jag har blivit förkyld!

På listan över saker som jag gärna undviker ligger förkylning högt upp. Jag tillhör den där sorten som relativt sällan blir sjuk men som däckar totalt av en förkylning. När vi allihop skulle panikvaccineras mot någon djurinfluensa (var det svin eller fågel?) så hade jag inte haft en sjukdag på flera år. Hur ironiskt var det inte att jag då blev sjuk av själva vaccinet och fick lov att stanna hemma i två dagar.

Eftersom jag är en modern människa så har jag googlat på botemedel mot förkylning och hittat en del kreativa förslag där det mesta går ut på att förebygga förkylningen. Men nu är jag ju sjuk nu och behöver inte veta vad jag skulle ha gjort förra veckan eftersom den veckan redan har hänt. Självklart finns C-vitamin, vitlök, löksoppa och diverse naturpreparat med bland botemedlen men det allra bästa och troligaste hittade jag på Flashback – förstås. Flashback är nutidens orakel där man hittar både vett och strunt och rena obegripligheter.

Tipset löd i sammanfattning så här:

1.      Bädda din säng så att den blir varm att lägga sig i! Använd flera täcken.

2.      Tappa upp ett hett bad.

3.      Koka en hel kanna med te.

4.      Lägg dig i badet i en halvtimma. Se till att vattnet aldrig blir kallt.

5.      Ta på dig en morgonrock direkt efter att du torkar dig efter badet. Ta samtidigt en ASPIRIN. Inte Alvedon eller Ipren, utan Aspirin tillsammans med en stor kopp varmt te.

6.      Lägg dig i sängen direkt efter badet med morgonrocken och baka in dig i täckena. Ta inte av dig täcket när du börjar svettas. Ha dem på hela natten. Svettas, svettas, svettas.
Och sov, sov... zzz...

BOTAD


Tänk på att ha varmt på fötterna dagen efter, trots att du känner dig bättre. Ull är bra att ha på sig. Det andas. Klä dig i flera lager.
Metoden skulle kunna fungera eftersom feber hjälper förkylningen att läka ut och detta är en metod för att simulera feber. Det kan vara värt ett försök i alla fall, för sämre kan det bara inte bli. Jag tänker göra en variant av tipset och har redan börjat med att dricka massor av te.

Det sämsta med just den här förkylningen är att jag har haft kalas för en brorson hemma hos mig idag, och i stort sett hela familjen har varit på besök. Det betyder att jag har utsatt dem allihop för den dag då en förkyld människa smittar som allra mest. Jag dricker te, badar, klär mig varmt i natt och hoppas på svetten som undergörare. Om det fungerar så kan jag tipsa resten av familjen och då kanske jag avancerar på popularitetslistan igen.

Det andra lite halvdåliga är att om jag förblir i den här situationen så kommer jag att behöva vara hemma från jobbet och det är helt värdelöst när nya kurser ska introduceras, vilket är precis vad som händer den kommande veckan. Jag får helt enkelt ta och satsa på svetten. Det känns fräscht.

Krya på mig!

2 kommentarer:

Acke sa...

Det är lugnt, jag är immun mot alla sjukdomar. Det gäller bara att hålla adrenalinet på rätt nivå.

Katarina Thollander sa...

Adrenalinet förstås! Det är det som fattas mig. Jag återsatsar på politiken och blir mitt gamla vanliga arga jag igen.