Man diskuterar skola igen. Oavsett om det är länkar på
Facebook eller partiledardebatt så diskuteras det skola. En lärare har gett
upp, en annan har absolut inte gett upp och ytterligare en önskar att hen kunde
hitta ett jobb så att det gick att ge upp. Men vad är lösningen? Ja, där finns
det ett delikat smörgåsbord att plocka ifrån. Här hittar vi alla möjliga
förslag; allt från införande av skolaga, skoluniform och hårdare disciplin till centralt
rättade nationella prov och högre lärarlöner. Men det är ingen som pratar om
att det är skitkul att kunna saker; att känna till referenser och inte
missförstå hänvisningar för att man har missat någonting någonstans på vägen. En
utvecklad kunskapssyn ger livet ett mervärde och det är vi i skolan som har som
uppgift att förmedla detta. En förändrad inställning till utbildning och
bildning måste till om skolan ska lyckas.
När elever frågar mig, vilket i och för sig mycket sällan händer, varför de ska lära sig något som jag undervisar om så svarar jag ofta: ”För
att du ska äga i Quizkampen.” Jag är medveten om att det är ett nonsenssvar men
det finns likväl en sanning där. Om vi utbildar våra ungdomar utan att samtidigt
ge dem förutsättningar för bildning så har vi faktiskt misslyckats. Med
bildningen kommer förmågan att analysera, se alternativa lösningar och göra mångbottnade rimlighetskalkyler. Det är faktiskt en absolut sanning
att den som förstår kultur också förstår sin samtid och orsaken till att
samtiden ser ut som den gör. Precis som det också är en absolut sanning att den
som har kul medan den lär sig också i större utsträckning kommer att kunna
komma ihåg och använda sina nya kunskaper än den som har tråkigt under
inlärningen. En lektion där man inte skrattar är en trist lektion.
Och här sitter jag då alltså, i år igen, med några av världens
bästa elever på en riktigt bra skola. Under året så kommer jag att möta elever
som tycker att bildning är lika viktigt som utbildning och som kommer att lita
på att jag lär dem det som de behöver ha med sig för att klara sina fortsatta
studier. De kommer att vara fokuserade, men också lekfulla. De kommer att ta ansvar för sin egen inlärning och de kommer i stor utsträckning att nå sina uppsatta mål.
Det är måhända irriterande beskäftigt av mig att prata om
skolans problem och att föreslå lösningar samtidigt som jag arbetar på en skola
där jag har alla förutsättningar för att lyckas med mitt arbete under året. Men
jag är likväl övertygad om att det går att göra bättre ifrån sig även på andra
skolor. Framför allt så tror jag att skolan behöver fler akademiker och färre
tjänstemän.
Nämnde jag att jag fick de bästa eleverna?
I år igen.
I år igen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar