onsdag 23 januari 2013

På kurs med Kurt

Kursledarna heter inte på något sätt Kurt men jag befinner mig i alla fall på en kurs i Göteborg. En av ledarna pratar dessutom småländska så rubriken är väldigt missvisande. Jag borde kanske byta men då skulle förstås hela inledningen bli obegriplig.  

Lärare och skolledare och administrativ personal från Praktiska i hela Sverige har samlats för att under två dagar bland annat lära oss att föra in slutbetyg så att de blir giltiga hos Verket för högskoleservice. Våra elever måste ju få sin högskolebehörighet, och så här långt ser det ut som om åtminstone ledarna har örnkoll.

Själv sitter jag tydligen och bloggar.

Eftersom risken alltid finns att någon av mina kollegor läser detta så vill jag försäkra er alla om att detta frivilligskrivande sker under en schemalagd paus. Sedan jag slutade att röka har min förmåga att mingla fullständigt fallerat och jag har blivit en sådan som ensam sitter kvar i konferensrummet och ser ut som om jag jobbar. Om mina chefer då inte ser min blogg utan bara hör ryktet om hur jag satt och slet även på rasterna så skulle detta definitivt vändas till min fördel.

En av fördelarna med att åka på en kurs på annan ort är att man får bo på hotell. Just denna gång bor jag på en båt som ligger alldeles still men eftersom isflaken flyter förbi utanför fönstret så känns det i alla fall som om det är vi som är ute och far. Det är som att vara på resa utan att förflytta sig och för en motvillig resenär hade detta varit det absolut ideala hotellet. Å andra sidan är väl alla hotell fel för den som vill vara stationerad på det sätt som inte inkluderar hotell.

Det är här jag bor. Bilden är tagen från Ibis hemsida och det är inte jag som är fotografen. Förstås.
När jag väcktes av mobiltelefonens väckningsfunktion så var det efter närmare nio timmar av princip oavbruten sömn. Nio timmar! Om jag bosatte mig på hotell för gott så skulle jag förmodligen aldrig mer vara undersövd. Det skulle kunna vara ett sätt att upptäcka mig själv på nytt. Vem är jag när jag inte är trött? Kommer jag att ha ett strålande lokalsinne? Kommer jag att sluta att prata för mig själv när jag hasar omkring inne på Konsum? Tänk om jag skulle bli en sådan som säger rätt namn på första försöket! Skulle jag vara en annan jag, och skulle denna andra jag radera den jag som jag har lärt känna?

Det är för övrigt inte lika kallt i Göteborg som i Södertälje men någon värmebölja är det ju inte tal om förstås.

Aah, pausen är slut!

Inga kommentarer: