måndag 11 mars 2013

Ska vi rädda världen?

I protokollet för Kommunfullmäktigemötet tjugofemte februari kan man läsa:

§ 13   Avsägelser av uppdrag
7. Katarina Thollander (fd C) entledigas från uppdraget som ledamot i Arbetslivsnämnden.

Ingen reservationer har inkommit, varken muntliga eller skriftliga.

Jag sitter med boken Uppdraget rädda världen i handen och funderar på vad jag ska göra med den. Boken innehåller etthundrafem uppdrag att utföra till nytta för världen. Varje uppdrag är bra för miljön och hjälper oss att ta ytterligare steg för att rädda världen. Varje sida innehåller ett nytt uppdrag och det är möjligt att skriva datum då uppdraget genomfördes samt anteckningar om uppdraget. Boken är inte ny och många har säkert redan mött den, men för mig var mötet nytt och eftersom jag har det yrke som jag har så började jag naturligtvis att fundera på hur jag skulle kunna använda boken i undervisningen och om det var möjligt att få klassuppsättningar gratis.

#1 Läskstrejka i en månad 
Visste du att det går år nio liter vatten för att producera en liter Coca Cola och att vi svenskar i snitt dricker åttio liter läsk per person, varje år?

Jag ska inte starta ett nytt projekt eftersom jag har kört fast rejält i alla mina pågående, men jag ska absolut hitta på ett bra sätt att använda boken. Jag kanske rentav ska kolla med Studieförbundet Vuxenskolan om möjligheterna att starta en studiecirkel kring detta.

#4 Spendera en dag i parken 
Att bevara grönområden i stan är viktigt för miljön. Gör en miljöinsats och spendera en dag i parken!

Idag läste jag klart Truman Capotes Frukost på Tiffany’s. Jag har sett filmen med Audrey Hepburn men läste i förordet, av Susanne Ljung, att Truman själv hade velat se Marilyn Monroe i den rollen, och det ledde till att jag hela tiden tänkte mig att det var Monroe som var Holly Golightly. Monroe var en mer intressant skådespelerska än Hepburn, med mer mörker och latent nervositet, så det hade onekligen blivit en annan film. Frågan är om det hade blivit bättre, men jag tror det; åtminstone hade jag tyckt det. Det kan i sin tur bero på att ett av mina absoluta ointressen är kläder och med Monroe som Golightly hade filmen inte blivit lika ikonografisk och stilbildande.

#45 Beröm dina medresenärer 
Buss är ett bra färdmedel ur miljösynpunkt. Nästa gång du åker buss är uppdraget att berömma dina medresenärer och tala om vilken insats de gör för miljön!

Jag vill för övrigt passa på att tacka kollektivtrafiken för att den ger mig möjlighet att läsa. I lördags åkte jag tre kollektiva färdmedel till Norrtälje och på söndag eftermiddag åkte jag pendeltåg från Stockholm till Södertälje. Det är under dessa stunder som jag läser, och nu tänker jag övergå till På väg av Jack Kerouac. På väg?! Har den inte hetat På drift tidigare?

#94 Ta en skräpmarodör i örat 
Hitta någon som slänger skräp på marken och säg ifrån.

Väl i Norrtälje blev jag upplockad av Karin som tog med mig till sin nästan nyinköpta stuga i Bergshamra där vi åt mat, spelade spel och tog en promenad i trakten. Jag kom på mig själv med att fundera över hur nära Riala vi var och om några vargar hade uppmärksammat oss. Det var en fascinerande tanke.

#78 Lite mer secondhand 
Nästa gång du köper ett nytt plagg, ta med ett gammalt hemifrån och skänk till en secondhandbutik. Bomull är en av världens mest energiförbrukande växter då den kräver massor av vatten och konstbesprutning. Lite mer secondhand och lite mindre nytt sparar in på detta.

Det enda tråkiga med att ha en trevlig helg är att helgen går fort och det därmed snart är vardag igen. Å andra sidan är det påsklov om tre veckor, så det är knappast synd om mig – inte så mycket i alla fall.

Vilket uppdrag väljer du?
 

Inga kommentarer: