torsdag 21 mars 2013

Sådant som kan vara jobbigt

Det är för kallt. Jag vet inte hur jag ska gå vidare i min text efter detta konstaterande, men jag måste ändå få säga det: Det är för kallt!

Kylan är det absolut värsta, men det finns andra saker som också kan upplevas som jobbiga.

·      När den diffusa febern som man har släpat på i några dagar visar sig vara en rubbning på balansnerven och man vet att det enda som hjälper är att vänta ut rubbningen. Samtidigt inser man att det är utvecklingssamtalstider, skolinspektion och omdömesskrivarperiod och att det kommer att bli katastrof om man inte går till jobbet och gör det man ska i alla fall.

·      När man ser en skylt utanför kyrkan där det står MIDDAGSBÖN och man tänker att det kan vara intressant att se vad det är, och det visar sig att det är man själv, en tant och två präster som är deltagarna och att den enda psalmen ska sjungas a cappella. I en så liten skara fungerar inte det vanliga kyrkosångsmumlet utan man tvingas använda sin röst så att det hörs. Att psalmen är okänd och förmågan att läsa noter begränsad är ytterligare besvärande omständigheter – men Gud älskar oss alla och skam den som ger sig!

·      När man står på begravningsplatsen, på fel sida av kanalen, iklädd gympaskor med nätdetaljer och man är övertygad om att man under promenaden tillbaka över bron antingen på grund av skorna kommer att frysa ihjäl eller på grund av balansrubbningen kommer att vingla omkring så att man trillar i vattnet.

·      När man beställer en ungdomsbok åt sig själv och låtsas att det är till skolan och expediten frågar om man vill ha kvitto på handpenningen nu eller om det är okej om allt kommer på samma kvitto och man säger att det inte är så noga med kvitto och expediten då säger att hon tänkte att det nog behövs ett kvitto om man vill få pengar från skolan för utlägget.

Vissa dagar är det bäst att gå till jobbet, oavsett hur man mår.
Tack vare mitt nyinköpta Gerimax med förbättrad formula och bättre effekt kommer jag snart att vara rena rama Duracellkaninen. Jag har aldrig testat Gerimax med försämrad formula och sämre effekt, men jag har en känsla av att det här är bättre.
Det bästa med den här dagen har utan konkurrens varit buset med lille Alfred. Han har börjat säga några ord, och alla blir vi naturligtvis löjligt tramsiga när vi hör honom säga: ”mamamamam” och ”papapapap” och ”farmor är en helt fantastisk person som är ett stort föredöme för alla oss unga”.

Imorgon är det jag som vinglar till jobbet!

Inga kommentarer: