söndag 14 april 2013

När religionsfriheten blir ett problem

Och till slut blev det alltså någon form av vår. Man vårstädar staden och jag väntar med spänning på att någon sopar upp på min trottoar så att sopa-upp-sand-bilen kan komma och ta med sig allt som ska bort. Pappa har också påmint mig om att det är dags att vårfixa cykeln så att vi åter kan bege oss ut på våra cykelturer.

Veckan efter påskhelgen åkte jag till Berlin. Jag förväntade mig att få möta våren och såg fram emot att äntligen få använda min übersnygga nya vårjacka, som faktiskt är väldigt lik min gamla vårjacka. Den nya har dock stjärnnitar.
Med dubbla tröjor, palestinasjal och vantar så kände jag mig lika stoppad som jag ser ut.
Lite mer uppknäppt och inte så stoppad, men likheterna mellan jackorna framgår ändå. Men vad ska man göra om man avskyr att köpa kläder och hittat en stil som passar?
I Berlin var det ungefär samma väder som här och om ni är sådana som minns gammalt väder så var veckan efter påsk ganska kall och inte särskilt solig. Då kändes det bra att jag också hade köpt en schysst hoodtröja från Gant som passade perfekt under vårjackan. Tillsammans med ytterligare en långärmad tröja så var det knappt kallt alls. Detta har inte på något sätt ändrat min inställning till att förkolla väder. Jag tänker inte bli en sådan som vet vad det blir för väder imorgon eller när pendeltåget går, precis som jag heller inte använder GPS i tätort. Just GPS använder jag inte någon annanstans heller eftersom jag inte äger någon, men ni fattar principen. Det är bara rädda människor som reser med både varmvattenflaska och fallskärm, och i det hänseendet är jag inte någon rädd människa. Längtan efter trygghet och rädslan för det oförutsedda dödar kreativiteten.

Jag har bestämt mig för att jag ska vara lite mindre samhällskritisk, och mer öppen för den rena ansvarslösa glädjen nu när helvetesvintern äntligen är på väg bort. Men säg den lycka som varar; knappt har jag fattat beslutet förrän Socialdemokraterna beslutar sig för att det inte samtidigt går att vara ordförande för Islamiska förbundet och medlem i Socialdemokraternas partistyrelse. Behandlingen av Omar Mustafa är ett uttryck för islamofobi i sin allra värsta form. I sin värsta form därför att den utger sig för att vara något annat. Om samma granskning hade gällt vilken annan religiös människa som helst så hade liknande kritik kunnat framföras mot även den personen. Finns det till exempel aktiva katoliker i Socialdemokraterna? Hurdan är katolska kyrkans syn på homosexualitet, jämställdhet och preventivmedel? Hur ställer sig partiledningen till dem? Och hur är det med medlemmar av svenska kyrkan, en kyrka där samvetsklausulen tillåter enskilda präster att säga nej till genomförande av homovigslar? Kalla saker för vad det är: detta är islamofobi!

To Hell with your double standards!
 

Något bra: Jag har fått hasa omkring med en av mina brorsöner i helgen. Han är elva år och ett trevligt sällskap. Jag saknar tiden då mina egna söner var i den åldern och mina allra bästa polare.

Något annat bra: Mitt barnbarn. Lille Alfred är verkligen en skön lirare. Hans föräldrar tycker att jag busar upp honom för mycket, men det är ju själva idén med att vara farmor, att man slipper ta konsekvenserna av att ha lekt med ett barn.

Jag kan för ordningens skull också meddela att Dalai Lama är emot både homosexualitet och aborter. Det är kanske dags för Socialdemokraterna att börja se över hur det är ställt med religionstillhörigheten hos partimedlemmarna. Finns det fler som behöver lämna sina uppdrag? För inte kan det väl vara så att det finns särskilda regler för troende och aktiva muslimer?

Guds frid över er alla!

9 kommentarer:

Unknown sa...

Unfortunataly, Sweden has a way toward unfreezing on many levels. Get rid of old Jante completely and there may be hope. This nitsy equality here doesn‘t make much for openness, generosity and acceptance. It will take a long time. It‘s wonderful that people are doing battle with so many issues. I really admire Swedes for this as they are always looking for the right.way to make it work.

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Liselotte sa...

Jag har bara hört en del av sossarnas anledning till att sparka (tappade namnet nu,hehe) Mustafa (tror jag) men deras förklaring är väl att han bjudit in människor som haft mindre bra åsikter om vissa grupper till ngt...
Bra att lämna kommentar då jag inte har riktigt koll, F-låt Katarina :)
Vad jag vill säga då är att de är livrädda för att tappa ev röster nu när opinionsmätningar visar en stigning.
Kram :)

Katarina Thollander sa...

Det positiva är att så många reagerar på den senaste tidens öppna främlingsfientlighet och islamofobi från flera olika makthavare och säger ifrån. Det räcker nu.

Då blir jag mitt i allt ändå glad att jag lever här där det går att säga ifrån och där människor faktiskt bryr sig.

Lotta: Omar Mustafa har bjudit in öppet antisemitiska personer till möten. Han har, vad jag vet, dock aldrig själv uttryckt något stöd för dem. Jag kan inte svara för honom, men själv tänker jag att en väg till samförstånd är att låta alla parter komma till tals och sedan genom information strida för sin sak. Då kan man behöva låta andra lyssna även på dem man själv inte sympatiserar med.

Unknown sa...

It‘s all in DN this morning. We have SD whose opinions are questionable, why not Mustafa‘s? Since what point in a democratic society have contradicting opinions been excluded? The idea IS to have many viewpoints, isn‘t it?

Katarina Thollander sa...

Men jag tycker att alla ska komma till tals, även SD. Problemet är att SD får utrymme och ändå klagar över att de inte får vara med. De säger att de politiskt korrekta inte vill lyssna på dem, men när främlingsfientliga tar för sig så blir det en för stor övervikt på oreflekterat skit som "Förbjud islam!" och "Landsförrädare". Hur ska man kunna föra en vettig debatt, om den ena parten inte använder sig av fakta? Vem orkar ta sig igenom en massa skräp för att komma fram till de reflekterande, faktabaserade och genomtänkta argumenten?

Unknown sa...

I was referimg to Mustafa‘s situation. SD is still valid whether we like them or not. Only in open discussion with some confrontation without restriction can issues be truly dealt with. Sweden can no longer remain a homogeneus society to keep itself safe and secure in a rapidly changing international world. We cannot avoid confrontation with non-Swedish thinking.

Anonym sa...

Hej Katarina, jag är inte helt säker på att jag håller med dig för en gångs skull. Läs Nalin Pekguls braa artikel i DN idag to 18 april. Kram Fredrik Forssell.

Katarina Thollander sa...

Fredrik: Jag håller delvis med dig. Ingen representerar alla andra. Ingen protestant representerar alla kristna. Jag har ingen åsikt om vilka som ska sitta i Socialdemokraternas partistyrelse, jag tillhör inte ens det partiet. Däremot tycker jag att alla ska dömas efter samma måttstock, oavsett religionstillhörighet.