lördag 15 juni 2013

Att bli niad och få skäll - men egentligen om vad som är rimligt i en stadskärna

 – Får jag fråga en sak? Hur ser ert avtal för den här aktiviteten ut?

 – VARFÖR VILL NI DÖDA CENTRUM?! DET ÄR SÅ’NT HÄR SOM LOCKAR FOLK TILL CENTRUM!

Jag möttes av en fullkomligt okontrollerad ilska av en man som niade mig och anklagade mig för att vilja döda Södertälje centrum. Jag vet inte hur han hade fått tag på min adress, men han tyckte i alla fall att jag skulle lämna stan och flytta ut till en stuga i skogen. Hans kompis log lite avväpnande och sa att de hade tid till halv fyra. Jag nickade mot honom samtidigt som utskällningen fortsatte. Jag hörde hur han fortsatte gapa medan jag gick därifrån och tänkte att så kan man ju också bete sig.
 
Anledningen till att jag frågade var att det på scenen vid Politikertorget pågick en aktivitet som arrangerades av Miss Universe. Aktiviteten tog allt ljudutrymme i hela centrum i anspråk och pågick oavbrutet från 11.30 under dagen. Denna fantastiska aktivitet som skulle locka alla dessa människor till centrum, samma centrum som jag vill döda då, lockade ingen. Ingen stannade, ingen lyssnade, ingen frågade ens vad som pågick. Inte en enda människa som befann sig i närheten kunde på något sätt värja sig från musiken som pumpades ut ur högtalarna och de allra flesta stressade över torget för att komma därifrån. Om jag hade parkerat en bil med öppna fönster och pumpande eurotechnodisco på torget och sagt att alla som var emot det ville döda centrum hade jag ha blivit betraktad som galen. Men så galen är jag inte, och dessutom så har jag inget körkort och hade således fått en del andra problem på halsen.
 
Men jag var faktiskt uppriktigt intresserad. Vad hade gått snett? Vad var syftet med aktiviteten? Var det ens meningen att de skulle ha publik?
 
Ett levande stadscentrum är ett centrum där flera aktiviteter samsas, där människor möts och någon form av puls uppstår. I ett dött centrum ryms bara en aktivitet (gärna en död sådan) och inga möten uppstår. Pulsen saknas eftersom det inte finns något liv. Vem är det som vill döda centrum? Egentligen.
 
I ett levande centrum finns det plats för många aktiviteter. Denna bild är från Wendela Hebbegymnasiets student 2012.
En lösning är förstås att ta bort Sveriges fulaste scen från den plats där allra mest eko uppstår och hitta andra och mer varierade platser för musiken. En annan lösning är att inte ge tillstånd som sträcker sig över hela den tid som butikerna håller öppet, utan begränsa tiden för hur länge man får dominera ljudbilden i centrum. Det är bara trevligt om det är flera olika händelser som sker på scenen mitt i stan, men varför är det så svårt att samsas och varför måste åsikterna polariseras av fanatiker med begränsad impulskontroll?
 
Jag ser mer än gärna aktiviteter på stan, i centrum, men när en aktivitet blir så dominerande att all annan form av liv dör så är det något som har gått snett. Miss Universe kan ha sina uttagningar på samma plats, men måste det ske på bekostnad av all annan aktivitet? Och varför fick de tillstånd hela dagen när de inte hade något att erbjuda? Vad är syftet med att ha ett centrum där människor inte kan vara? Är det att hålla liv i ett centrum?
 
Jag älskar mina stadsljud med bilarna som åker förbi utanför min öppna balkongdörr, sirenerna som hörs ibland och folket som samlas i parken utanför när krogarna stänger. Jag vill höra barngråt och skratt och vänner som hälsar på varandra. Jag vill höra musik från krogarna och någon överförfriskad människa som skäller på vakten som tyckte att det var dags att gå hem. Jag vill faktiskt också höra musik när någon köpcenterkändis kommer på besök eller när någon bil med pumpande musik parkerar utanför mitt fönster. När de spelar levande musik på uteplatsen till grannkrogen och jag får stänga av min egen så blir jag glad. Det ingår naturligt i en stadsmiljö att det blir så ibland. Framför allt vill jag värna känslan av att jag befinner mig i en riktig stad och inte på en för turister konstruerad charterort vid Medelhavet. I min drömstad får även Miss Universe plats, men meningslösa ljudföroreningar är inte en del av min levande stad.
 
Därför vill jag inte döda Södertälje Centrum.
 
Ciao!

2 kommentarer:

Martin sa...

Det som är dåligt är att Södertälje blir mer likt ett förortscentrum än ett stadscentrum. Jag har inte varit där på länge men det fanns en själ som var er egen. Den arga mannen visste inte att du är en av Södertäljes största försvarare och aldrig skulle vilja något som var dåligt. Ta inte illa upp. Planera för din nästa tur till Uppsala istället.

Bra att du bloggar igen. Du lever ut dina vänsterideal mer idag (:

Katarina Thollander sa...

Jag tar verkligen inte illa upp för att andra har det jobbigt. Men du: Uppsala... Det låter inte som en helt galen idé.

Jag har inga vänsterideal att leva ut, jag är bara mänsklig, och det har jag väl alltid varit?