fredag 21 juni 2013

Busstrejken fortsätter – men midsommar kör som vanligt

Imorgon är det midsommar. Då lämnar alla människor staden och åker ut på landet för att fira med nära och kära. De kommer att käka sill, färskpotatis, något trendigt och dricka nubbe till. Blommor ska plockas och majstången majas innan det är dags för dagens stora resning. Detta är den svenskaste av de svenska högtiderna och svenska flaggan kommer att vaja över hela Sverige. Midsommar är bäst tycker jag.

I år ska jag cykla upp till Torekällberget och titta på barnen när de dansar runt stången. Sedan ska jag köpa en glass och cykla hem igen. Jag ska kanske ta med mig en bok ifall jag får lust att läsa samtidigt som jag äter min glass, och det är inte helt omöjligt att jag tar en kopp kaffe på Café Bellevue. Japp, det blir en midsommar helt i min smak.

De som däremot har tänkt åka buss ut till någon stuga någonstans i närheten av Stockholm kan få det jobbigt. Busschaufförerna strejkar för att få rimliga arbetsvillkor och det ser i nuläget ut som att det kommer att bli en långvarig strejk. Amalthealinjen har ju fått all uppmärksamhet som krävs för att alla ska förstå att de är tramsiga skitstövlar så den som har förhoppningar om hjälp från det hållet lär få vänta ännu längre än på att strejken ska ta slut.

SEKO Stockholms ordförande och ordförande i Trafiknämnden i Stockholms läns landsting passade på att byta några ord. Min cykel är det enda som inte är suddigt på bilden. Hur kan det komma sig?
Diverse moderater var i Södertälje idag, med anledning av invigningen av dubbelspåret mellan Södertälje Centrum och Södertälje Hamn. Det skulle firas att tågen äntligen kan mötas och resenärerna slipper vänta in ankommande tåg vid Hamn för att till slut få komma fram till Centrum. Kringelgummor delade ut Södertäljekringlor och redan vid den första tuggan så visste jag att detta var något som jag kände igen; och mycket riktigt hade pappa varit där och hjälpt till med bakandet av kringlorna. Han är en av få som faktiskt kan baka äkta kringlor. Nu är det där inte riktigt sant eftersom det i själva verket inte finns ett recept som alla gummorna följde utan varje gumma hade sin egen variant. Men nu har man bestämt att det är ett enda recept som är det äkta och just detta recept är det som min pappa följer när han bakar sina äkta Södertäljekringlor. Och än klarar konditorn och bagaren av att baka kringlor. Han bakar också släta bullar som är så perfekta i konsistensen, med runda jäshål förstås, att de nästan smälter i munnen. Fast de bullarna är det bara vi i familjen som får njuta av.

På samma plats som det var invigningsfest pågick det också strejk. Strejkvakterna från Kommunal satt och bevakade strejken så att inget strejkbryteri skulle inträffa. Bland besökarna fanns flera politiker, från olika partier, och jag hoppas att de passade på att prata med strejkvakterna och förhöra sig om att allt var bra med dem. Jag såg bara två socialdemokrater göra det, men nog kan man väl ändå förvänta sig att fler talade med dem? Eller gäller sådana mänskliga tilltag endast vid valår med fotografer närvarande? Det känns taskigt att insinuera något när jag inte säkert vet hur saker och ting förhåller sig, så jag lämnar frågan därhän och tar istället och kokar mig en kopp te.

Glad midsommar!

 

2 kommentarer:

In sorte diaboli sa...

Ska vi umgås och äta glass imorgon?

Katarina Thollander sa...

Vilken härlig idé! Det tycker jag att vi tar och bestämmer. Vi rings när vi vaknar.