onsdag 30 januari 2008

Och vem är jag då?

Sportlovet är i slutet på februari och i Budapest bör våren ha kommit vid den tidpunkten. Om jag reser på måndagen och stannar fram till fredagen så kostar resan 2933 kronor. Då skulle jag bo på ett anständigt hotell i närheten av centrum. Det är så otroligt lätt, några klick och så har man en resa.

Min inneboende rastlöshet tvingar mig att ständigt leta efter resor och annat som innebär en förändring. Trots att jag trivs med mycket av det jag har kan jag inte undvika den där känslan av att detta inte är nog. Jag vill alltid mer eller något annat. Men samtidigt vill jag nog egentligen mest av allt hitta harmoni och vara nöjd. Nej, det kan jag väl ändå inte mena… den dagen man är nöjd kan man lika gärna lägga ned verksamheten. Äh, jag får nog leva med att jag inte har någon aning om vad jag kan göra åt min rastlöshet. Det gäller att utnyttja den istället, precis som man bör göra med alla sina knepiga sidor.


Däremot vet jag att om jag hade varit en tysk filosof så hade jag varit Gottfried Wilhelm Leibniz, en man som föddes under slutet av det trettioåriga kriget och hade en del tankar om kunskap och sådant (egentligen en fördjupning av Descartes gradering av kunskap). Han sa kloka saker som att en kunskap är dunkel om den inte är tillräcklig för att känna igen en sak, medan den däremot är förvirrad om den inte förmår ange tillräckligt många särdrag hos saken trots att den finns framför dig. Japp, det hade lika gärna kunnat komma direkt från mig. Testet finns på facebook för den som vill berika sitt liv genom att äntligen få veta vem av alla dessa tyska filosofer man är.

Jag är helt såld på den typen av tester och har också fått veta att om jag vore en figur i Seinfeld hade jag varit Cosmo Kramer. Det är jag naturligtvis mycket glad över eftersom han är den ende i den serien som är någorlunda normal. Om jag inte precis hade rensat på min sida på facebook skulle jag kunna tala om vilken frukt, vilken massmördare och vilken naturkatastrof jag är. Jag har redan tidigare skrivit om hur ond jag är så det behöver inte upprepas.

Jag kan dessutom meddela att jag är en god människa. Utan att någon vet om det gör jag dagligen snälla saker för mina medmänniskors bästa. Till exempel när jag går på en offentlig toalett som har en sådan där stor toapappershållare, med jätterulle och lås. Då brukar jag dra ut en liten bit av pappret så att den som kommer efter mig lättare ska kunna komma åt det. Just precis en sådan snäll människa är jag, men det testet finns inte på facebook.

Jag köpte för övrigt inte någon resa.

2 kommentarer:

Fri och galen sa...

Jag tycker du tänker rätt när du inte vill sitta nöjd. Rastlöshet är inte fel; då tar man i alla fall oftast initiativ. Klart du ska åka! Budapest är fint har jag hört. Lyckliga jag om jag får gå på toa efter dig! :o)

Katarina Thollander sa...

Du har naturligtvis rätt. Rastlöshet kan var bra ibland. Ja, kom så åker vi till Budapest :D