tisdag 21 februari 2012

Idag, en annan dag

Demokrati; jag måste säga något om demokrati. Jag brukar alltid framhäva mig själv som demokrat mer än något annat. Först och främst är jag demokrat. Visserligen har jag drag av att vara anarkist, men det är ju mer att betrakta som något friskt. Jag litar på att människor fattar vettiga och genomtänkta beslut om man tillåter dem att göra det, åtminstone de flesta, eller i alla fall många.

Igår visade min klarsynte son Oscar en bild för mig. Rubriken var Hur demokrati fungerar och på bilden är det fyra personer som står på kanten av en vulkan med kokande lava, en av dem ser ut som en intelligent människa och de andra tre lite mer som banjospelare. En av banjospelarna säger: ”Det spelar ingen roll att du har högre IQ och är mer välutbildad, vi andra vill att vi allihop hoppar i nu.” Nu är jag glad att min son är nitton år och intelligent så att jag slipper förklara att det bästa ändå är demokrati. Men det är klart att man funderar ibland.


Igår klagade jag förresten på sådant som var värt det, och visade en bild på hur jag önskar att mitt liv såg ut. Idag visar jag istället hur bra jag kan ha det, även när jag är sjuk. Semlor... så gott!

Och hur ser demokratin ut hos oss? Är det demokrati att ha två block att välja mellan? Om någon tillhör högerfalangen inom Socialdemokraterna så stödjer denne automatiskt Vänsterpartiet, fast Folkpartiet egentligen skulle ha legat närmare ideologiskt. Men då stödjer denne någon istället Moderaterna, och om det är helt otänkbart för vår socialdemokrat så återstår alltså att stödja planekonomi eller att strunta i att rösta.

Självklart borde vi ha ett system där människor fick rösta på partier som sedan bildade starka majoritetsregeringar tillsammans. Då skulle vi troligen få en ärligare politik. Idag läser jag i SvD att S, C och KD anser att människor som har varit dömda för brott tidigare ska kunna vara nämndemän i en domstol, medan V och M är emot. Så borde politiken se ut oftare. Men vad kommer att hända nu? Jo, Moderaterna samlar ihop de sina och så börjar de överlägga. Hur överläggningen slutar beror delvis på vad Folkpartiet bestämmer sig för att tycka. Oppositionen behöver inte göra detta nu eftersom deras valsamarbete inte har startat än; de är alltså fortfarande fria att tycka vad de vill.

Jag är mycket medveten om att jag idealiserar nu, men jag tilltalas mycket av att utöka demokratin och överge blockpolitiken. Och detta trots att jag tillhör det parti som lade grunden för Alliansen.

Idag läser jag också recensionen av Spöksonaten – snabbare och bättre än Mats Ek. Jag såg den i fredags på Dramaten och tyckte mycket om den, trots att jag var dimmig i huvudet av min begynnande superförkylning med extra allt. Pjäsen är en av fyra under temat: Satans Strindberg och inspirationen kommer från Malmögruppen PotatoPotato som under temat: Lite billigare Lite sämre har föreställningar som tolkar andra föreställningar. Det roliga här är att Mats Eks föreställning Spöksonaten går på Dramatens lilla scen och den som jag såg spelas i Målarsalen. Det är alltså både original och tolkning under samma tak. Jag vet inte om det framgår vad jag menar, men jag gillar idén i alla fall.

Dagens bästa: inte semlan, faktiskt, utan frukosten tillsammans med Oscar och Fredrika. Det är trevligt att göra saker tillsammans.

Dagens sämsta: långsamma datorer, mobiler som inte går att koppla ihop med datorn och allt annat som gör att man blir vansinnig på teknik.

Något annat som är bra: Oscar när han hjälper mig, trots att jag beter mig som en idiot och skriker åt maskinerna.

Ha're gott!

5 kommentarer:

Oggy sa...

Frukost är gott

Anonym sa...

Man skulle kunna tro att du och jag är släkt.

Katarina Thollander sa...

@Oggy: det var ju ni som gick och handlade frukosten, så jag borde förstås tacka :)
@C: ja, verkligen, och inte bara när det gäller tekniktrassel.

Fredrika sa...

Svar: Grejen är just den att jag precis började läsa den idag. Och än så länge är den intressant och jag tror faktiskt att den kommer göra mycket nytta för mig.
Har börjat mitt mål mot att bli en mer effektiv människa som inte ska skjuta upp saker alltför länge.

:)

Katarina Thollander sa...

@Fredrika: vad rolig du är som svarar på en kommentar på din blogg i min blogg. Men det är bra att du försöker ta tag i saker, själv har jag totalt misslyckat på den fronten.