lördag 11 oktober 2008

Je vais aller à Paris

Jag pratade med Acke på telefon idag och eftersom vi båda har tagit lån för att köpa bostad så var det naturligt att en del av samtalet kom att handla om hur den pågående krisen skulle påverka oss. Det är absolut ingen panik just för tillfället, men räntorna får inte stiga hur mycket som helst. Då kan det bli panik. Lite så där i förbifarten så säger Acke att jag kanske borde sluta röka för att minska mina utgifter. Jag höll med om att det var en bra idé och innan jag vet hur det gick till så lovade jag att jag skulle sluta och Acke lovade att i sådana fall bjuda mig på en resa till Paris under sportlovet.

Jag har slutat att röka tre gånger förut. Första gången höll jag upp i fyra år, andra i ett år och den senaste gången i sex år. Uppehållet jag gjorde n
är jag ammade Acke räknas inte eftersom det var just ett uppehåll. Hur det kommer att gå den här gången törs jag inte tänka på just nu, eftersom samtalet ägde rum för en dryg timme sedan och jag inte riktigt ställt in mig mentalt ännu. Men jag har rasat oroväckande i vikt under en period, så om jag går upp tre-fyra kilo är det inte hela världen. Jag kanske till och med får tillbaka lite av det som försvunnit från min bh. Och det är ju bara en bonus. Jag har inte riktigt vant mig vid att inte längre ha en schysst byst.

Vad är nu detta? Jag kan inte vara så ytlig att det första jag tänker på är hur ett rökslut skulle påverka mitt utseende. Att sluta röka är ju också förknippat med både ångest och abstinens. Dessutom finns det folk som hävdar att det inte är bra för hälsan att röka. Det har jag själv aldrig märkt av, men det kanske kan vara så i alla fall. Hur som helst så lovar jag att hålla er informerade om hur det hela förlöper.

Och varför är jag så här glad? Jag har fått en soffa. En soffa! Yes! Jag visste att undrens tid inte var förbi. Lillebror och hans snälla Lena var här tidigare idag och lämnade en soffa som de hade fått över. Strax efter kom Fredrik och hjälpte mig att hitta en plats åt den. Han har lite mer känsla för hur man inreder på ett schysst sätt. Och jag tycker att det blev riktigt fint. Ni kan ju själva se hur perfekt jag kommer att passa in där i hörnet med den rutiga kudden bakom ryggen. Är det någon som är förvånad över att den lilla bärbara och fjärrkontrollen finns inom räckhåll? Om ni undrar över TRISS-lotten så vann jag 2X25 kronor. Jag får alltså tjugo spänn kvar om jag tar en frukost på Tratten.

Ikväll ska jag sjunga med i Sound of Music och inte låtsas om att jag tagit hem jobb
som jag tänkte att jag skullle göra. Arbeta på helgen? Nänä, inte jag inte.

Jag behövde inte tvinga någon att följa med till Nationelmuseums utställning. Acke och Jill ska gå med mig alldeles frivilligt.

Raj raj raj... livet är underbart.

Må även ni leva väl!

6 kommentarer:

Oscar sa...

Skönt med soffa ;)

Anonym sa...

Mna kan ju nästan sova i den....nästan!!

Katarina Thollander sa...

Visst är det skönt. Och det där med att sova går bra det också. Acke somnade faktiskt i den igår. Men det är klart att det är skönare att sova i en DUX-soffa.

In sorte diaboli sa...

Den är ju t.om utdragbar så nu kan du ju bjuda hem folk på "pyjamasparty"....

Anonym sa...

Mysig soffa! var bor du nuförtiden? Varför hör du aldrig av dig? Hahaha

Camilla

Katarina Thollander sa...

Det var alldeles för länge sen vi sågs...