måndag 16 mars 2020

Karantän på 35 kvadrat: dag 1?

"Jag ser knappt en människa. Var är alla?"
"De kanske tränar på att vara i karantän."

Jag och min lillebror skojade i telefonen om att jag endast mötte några enstaka människor när jag gick genom hamnen igår. På Facebook visade kollegor bilder på vad de hade gjort under karantänens första dag och i en av de svenska tidningarna här på Solkusten läste jag om att karantänen hade inletts. Trots det var jag så övertygad om att de hade fel och att karantänen skulle inledas först idag att jag ville korrigera dem och berätta hur det egentligen var. Det finns ju ändå en anledning till att jag är lärare. Jag höll mig från att kontakta tidningen men skrev en kommentar till en kollega. Jag är ju som sagt lärare.

Detta är alltså den andra dagen som Spanien befinner sig i karantän, fastän det för min del är den första. 

Jag inledde dagen med att göra i ordning en hemmafrukost med kaffe, smörgås och ett skivat äpple för att sedan sätta mig vid datorn och invänta de första av mina mentorselever. Vi hade planerat för ett Googlemöte och de dök faktiskt upp allihop, alla 21, så nu vet vi att detta fungerar. Meningen är ju att vi ska ha lektioner enligt schema, men på svenskan för mina gymnasietreor så startade jag inte något googlemöte. De fick uppgiften redan förra veckan och vet vad de ska göra, men jag fanns tillgänglig om de hade några frågor. De hade de inte.

Jag förklarar för eleverna vad som gäller den närmsta tiden.

Strax innan min tredje lektion skulle börja så kände jag att jag inte mådde bra. Jag hade typiska förkylningssymptom med rinnande ögon och ont i bihålorna, men klarade av att förklara för eleverna vad de skulle göra och sedan stänga av Google meet.

Jag har sovit en stund och ätit en lätt middag som bestod av pasta och pesto men fryser och känner mig inte alls frisk och ska gå och lägga mig en stund igen. Morgondagens lektioner är planerade och all information finns på Classroom, så jag kan med gott samvete sova nu. Imorgon är en annan dag.

Åh, vad jag inte har någon lust att vara sjuk!

Toalettpappersstatus: 8 fulla rullar och 2 påbörjade.


Ha de gott, och lev väl!

Inga kommentarer: