onsdag 18 mars 2020

Karantän på 35 kvadrat: rutiner

Arbete och fritid flyter ihop. Livet är just nu en grå gröt och det är som om människan jag, läraren jag och slösurfaren jag har glidit ihop och blivit en och samma person; det går inte att avgöra var mina olika jag börjar och slutar. När jag går in på mina sociala medier så handlar allt om COVID-19 eller hemarbete. När jag tänker så handlar det om detta skitvirus eller arbete. För att inte dras djupare in i detta så behöver jag rutiner.

Trots att jag inledde min karantän med att djupstäda, att torka ända in i hörnen, bädda rent och se till att varje pryl var på sin egen plats så hade jag redan igår rört till det så att mitt hem var som det värsta tonårsrummet. Tack vare att jag bor på 35 kvadrat så var det tack och lov snabbstädat. Sedan var jag ledig. Därefter tog jag en dusch. Det är väldigt lätt att dras ner i ett sluskträsk när man vet att man inte kommer att träffa en enda människa på över två veckor, men det ska inte få hända.

Klockan ringer åtta. Eller klockan förresten; vem har en klocka idag? Min iPad ringer klockan åtta, om det ska vara rätt. Eftersom jag är en modern människa så har jag förstås inget överkast men jag ser till att täcket ligger snyggt och att kuddarna ligger på huvuddelen av sängen, oavsett var jag har haft huvudet under natten. 

Jag äter frukost. Detta är en ny företeelse för mig. När jag bodde i Södertälje så åt jag oftare frukost på Kafé Tratten än hemma, och det allra vanligaste var att jag inte åt någon frukost alls. Den vanan har jag på sätt och vis tagit med mig hit till Spanien eftersom de serverar frukost till klockan tolv på kaféerna här. Det innebär att jag slipper äta lunch på helgerna.

I min strävan att inte dras ned i något sumpigt slashasträsk så ska jag äta en anständig frukost varje morgon.

Sedan sätter arbetet igång. Jag har mina lektioner på Google meet och det är faktiskt dagens trevligaste stund. Jag tycker om att prata med eleverna och lektionerna har en stämning som skiljer sig ganska mycket från när vi är i våra fysiska klassrum.

En tydlig struktur markerar skillnaden på arbete och ledig tid. Att göra listor är en av mina superhjälteförmågor så det här var inte någon större insats egentligen.

Jag slarvade lite och åt middag direkt ur kastrullen, men det finns något trivsamt i att äta uppvärmd mat direkt ur en kastrull. Jag satte mig inte ens, vilket är en av alla fördelar med att leva ensam – man kan stå upp och äta direkt ur en kastrull! Man kan också vakna med huvudet i fotändan och ena armen utanför sängen utan att det gör något.

Vi behöver de som säger ifrån när vi inte klarar av att göra det själva.

När jag tänkte att jag skulle arbeta med nästa veckas planering så sade mina Barbiedockor ifrån. De ställde sig i vägen och jag förstod att de inte tänkte släppa fram mig. Arbetsdagen var slut och jag skulle alltså vara ledig. Tyvärr lyckades jag inte hålla mig ifrån Facebook och Twitter och de bästa sidorna när det gäller det senaste om Covid-19. Imorgon ska jag titta på minst två avsnitt av The New Pope istället. Jag ska vara här i minst tio dagar till och jag måste få ordning på det här.

Toalettpappersstatus: 8 fulla rullar och 2 påbörjade.


Så, go'vänner, lev väl och kom ihåg att ta ledigt ibland!

Inga kommentarer: