söndag 15 mars 2020

Karantän på 35 kvadrat: förberedelser

Igår kom beskedet om att Spanien sätter sina invånare i karantän. Vi kommer inte att få gå ut annat än när det är absolut nödvändigt. Det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig när jag i torsdags fick veta att alla skolor i Andalusien skulle vara stängda från och med måndag. På vår skola ska vi följa vårt vanliga schema och ha distansundervisning, men med slopade möten och annat som man hela tiden gör på en skola så såg jag andra möjligheter: Jag skulle cykla längs kusten, mellan lektionerna, med en bok i cykelkorgen. Jag såg framför mig hur jag satte mig på lagom avstånd från alla andra, både för att skydda oss från smitta och för att kunna läsa ifred, samtidigt som jag tog en tugga på ett äpple och en klunk ur min flaska med vatten. Jag skulle ta av mig solglasögonen och blunda mot solen och låta uv-strålarna förstärka mitt immunförsvar. Jag skulle trots krisläget faktiskt må ganska bra.

Vi visste ju inte i fredags att vi skulle placeras i karantän. Vi trodde att vi skulle ha en viss frihet och jag uppmanade eleverna att de skulle vara ute mycket och se till att få frisk luft och uv-strålning men undvika folksamlingar. De kom till skolan för att plocka ihop sitt material och de jag talade med verkade vara vid gott mod. Hur mår de idag?

Vi får inte ens gå ut om vi inte bevisligen har ett av regeringen godkänt mål med vår utevistelse. 

Vi får gå till matvaruaffären och handla mat och toalettpapper. Till en början fick vi också besöka frisörer, men den möjligheten beslutade man att ta bort. Det var synd eftersom jag såg fram emot att äntligen hinna få en frisyr igen. Vi får också ta oss till och från jobbet, men eftersom jag åker pendeltåg så ska jag i möjligaste mån undvika det. Nu gäller det att vi alla solidariskt ser till att vi tar oss igenom detta så smärtfritt som möjligt och med ett lätt tryck över bröstet och känningar av en tidigare förkylning så ska jag inte vara en sådan som sprider något virus vidare.

Nu ska jag tillbringa två veckor, vad vi vet nu, i en lägenhet på trettiofem kvadratmeter och ingen balkong. Hur förbereder man sig för det? 

De flesta i världen verkar ha varit mer förberedda för detta än jag. De har slagits om toalettpapper, bunkrat handsprit och köpt massor av pasta. Eftersom jag trodde att restaurangerna skulle vara öppna och jag i normala fall inte lagar mat så köpte jag två paket pasta och några burkar tomatsås och tänkte att det borde räcka. Toalettpapper hade jag hemma så det brydde jag mig inte om, och handsprit verkar ju bara konstigt att använda om man ändå bara ska få vara hemma. 

I fredags gick jag ändå och köpte lite varor som känns bra att ha i ett hem med bara två spisplattor och ingen ugn. Ketchup hade jag hemma sedan tidigare. 



Toalettpapper! Jag måste skriva något om toalettpapper. Jag förstår inte varför just det verkar ha varit det som folk har blivit galna över och jag har inte hört några rykten om att tillverkningen skulle upphöra vid en eventuell nedstängning av samhället. Igår kom rykten om att Spanien skulle stänga ned helt och jag gick till Mercadona men fick precis som alla andra se hyllor som gapade tomma. Det enda som fanns var svarta servetter; allt annat papper var borta! Borta var också kött, grönsaker, flytande tvål och handsprit. Jag gick hem med lite yoghurt och en chokladbit i min tygkasse och blev orolig för att jag har missat något väsentligt och helt enkelt inte skulle klara mig om jag hamnade i karantän. 

I morse tog jag en promenad genom hamnen. Jag ringde till en av mina bröder i Sverige och försökte förklara för honom hur dött allt var. Jag mötte någon enstaka vandrare, men i övrigt var det helt folktomt. Vi försökte hitta humorn i situationen, som vi alltid gör, och lade på luren när jag kom till butiken, Coviran, som ligger fem meter från min port. De hade satt upp en skylt som talade om att max 6 personer fick vistas i lokalen samtidigt, och eftersom det bara var två i butiken så gick jag in för att köpa Snickers men upptäckte till min förvåning att de hade toalettpapper. Hur kunde det komma sig? Jag såg min chans och köpte fyra rullar. Nu klarar jag mig även om det blir en förlängd karantän.

Toalettpappersstatus: 8 fulla rullar och två påbörjade.



Lev väl go'vänner, och glöm inte att tvätta händerna!

Inga kommentarer: